İstanbul Atlas Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi bünyesinde çalışmalar yürüten Psikoloji Laboratuvarı’nda araştırmalar yapan İTBF Dekanı Prof. Dr. Ayşe Ayçiçeği Dinn ve Arş. Gör. Şeyma Aydın Öztürk, beynin en temel işlevlerinden biri olan bellekte çeşitli nedenlerle ortaya çıkan bozulmalar ve tedavi yöntemlerine ilişkin değerlendirmede bulundu. Prof. Dr. Ayçiçeği Dinn, bellek bozulmalarında sadece ilaç tedavilerinin değil; psikologlar, nörologlar ve rehabilitasyon uzmanlarıyla birlikte uygulanabilecek çok yönlü müdahale programlarının bellek bozulmalarında iyileştirici rolüne dikkat çekti.
İstanbul
Atlas Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji
Laboratuvarı’nda çalışmalar yürüten İTBF Dekanı Prof. Dr. Ayşe Ayçiçeği Dinn ve
Arş. Gör. Şeyma Aydın Öztürk beynin en temel işlevlerinden biri olan bellekte
meydana gelen bozulmaların tedavi yöntemlerine ilişkin değerlendirmede bulundu.
Amnezi, şemsiye bir terimdir
Beynin
en temel işlevlerinden biri olan belleğin psikoloji biliminin ön plana çıkan
araştırma alanlarından biri olduğunu belirten Prof. Dr. Ayşe Ayçiçeği Dinn,
amnezi olarak da adlandırılan bellek bozulmalarının sadece yaşlılıkla ilişkili
bir durum olduğuna dair yaygın kanı ve yanılgılar olduğunu söyledi. Prof. Dr.
Ayşe Ayçiçeği Dinn, “Bellek bozulmalarını ifade etmek için kullanılan amnezi
kavramı, şemsiye bir terimdir. Yeni bilginin öğrenilmesinde veya eski bilginin
geri çağrılmasında yaşanan zorlukları ifade eden bir durumdur. Zekâ, dikkat,
algı veya karar vermede eksiklikler olmaksızın belleğin ciddi şekilde bozulması
olarak tanımlanır. Amnezinin birçok türü bulunmaktadır. Dolayısıyla amnezi,
sadece yaşlılıkla ilişkili bir durum değil; psikolojik travmalar, çeşitli beyin
hasarları, nörolojik bozukluklar ve hatta bazı ilaçların yan etkileri sonucunda
da ortaya çıkabilmektedir” dedi.
Bellek eğitimi ve bellek rehabilitasyonu da uygulanıyor
Arş.
Gör. Şeyma Aydın Öztürk, bellek bozulmalarında öncelikle farmakolojik tedavi
yöntemlerine başvurulsa da uzmanları ve hasta yakınlarını da kapsayan müdahale
yöntemlerinin de bulunduğunu ifade etti. Arş. Gör. Şeyma Aydın Öztürk,
“Farmakolojik tedaviye ek olarak bellek odaklı müdahaleler de tedavinin bir
parçası. Bu müdahaleler kapsamında yaşlı yetişkinler ve hafif bilişsel
bozuklukları olan kişilerin günlük hayattaki işlevselliğini arttırmaya yönelik,
teknolojiyi de içeren bellek eğitimi ve bellek rehabilitasyonu uygulanmaktadır.
Farmakolojik olmayan müdahaleler içerisinde ise egzersiz ve fiziksel aktivite,
müzik terapisi, tekrarlayan transkraniyal manyetik stimülasyon, aromaterapi,
ışık terapisi, duyusal bahçeler ve akupunktur tedavisi bulunmaktadır” diye
konuştu.
Birleştirilmiş Müdahale Programları önem kazanıyor
Bellek
bozulmalarının tedavisinde tek bir yöntem yerine birden fazla yaklaşımın bir
arada olduğu Birleştirilmiş Müdahale Programlarının daha etkili olacağını
kaydeden Prof. Dr. Ayşe Ayçiçeği Dinn, “Psikologların, nörologların ve hasta
yakınlarının desteği ile hastane, laboratuvar ve ev ortamlarında uygulanabilen
farmakolojik olan ve farmakolojik olmayan müdahalelerin bir arada kullanılması
daha etkili sonuçlar vermektedir. Bu yöntemler ile sadece hastaların bellek
işlevlerini değil, aynı zamanda günlük hayattaki işlevselliğini de desteklemek
mümkün olmaktadır. Ancak farklı müdahale programlarının bir arada kullanıldığı
ve etkililiğinin incelendiği, hastanın boylamsal olarak takip edildiği daha
fazla bilimsel araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Sonuç olarak bellek
bozulmaları yalnızca unutkanlıkla sınırlı bir sorun değil; bireyin yaşam
kalitesi, kimlik algısı ve bağımsızlığını doğrudan etkileyen çok boyutlu bir
süreçtir. Güncel bilimsel veriler, farmakolojik ve psikososyal müdahalelerin
birlikte uygulanmasının hem bilişsel işlevleri hem de duygusal iyilik halini
desteklediğini göstermektedir” diye konuştu.
Prof.
Dr. Ayşe Ayçiçeği Dinn ve Arş. Gör. Şeyma Aydın Öztürk, bellek sağlığını
destekleyen müdahalelerin yalnızca klinik bir hedef değil, aynı zamanda
bireylerin günlük hayattaki işlevselliklerini korumanın da bir parçası
olduğunun altını çizdi.